niedziela, 26 maja 2013

Pytanie: Niepokojące zjawisko, obgryzanie muszki.., co zrobić?

Witam wszystkich i od razu wklejam tekst jaki otrzymałam od początkującego hodowcy:
"...dużo reproduktorów zaczęło się dziwnie wykręcać i próbowały obgryzać sobie oblamowanie muszli, słychać było nawet chrupanie początkowo pomyślałem że mam korniki:)nie były zainteresowane jedzeniem, pomyślałem że to brak wapnia ale nie pomogło, zauważyłem to zachowanie również u miesięcznych maluchów zmieniałem ziemie warunki nadmienie że u żadnego nie znalazłem pasożytów nicieni roztoczy."
Odp.:
Pierwszy raz spotykam się z takim zjawiskiem i powiem szczerze, że nie mam pojęcia co może być przyczyną.Nie chcę źle doradzić i wprowadzać w błąd.
Na pewno nie jest to dobre zjawisko, bo uszkadzając sobie skorupki nawzajem, ślimak potem nie jest pełnowartościowy, jeśli chodzi o sprzedanie go jako tucz I gatunku.
Skoro nie były zainteresowane jedzeniem to może tu leży przyczyna, zła karma.
Dobra karma, z odpowiednimi proporcjami poszczególnych składników jakie są potrzebne ślimakowi zawsze będzie chętnie jedzona.Mowa tu o ślimakach przebywających w pomieszczeniu w Ulach, skazane tylko na te rodzaj pożywienia.
Reproduktor po od hibernowaniu jest wygłodzony i nie ma możliwości, by nie chciał jeść paszy.Wręcz odwrotnie, w pierwszych tygodniach zjada jej największe ilości, bo nadrabia utratę masy ciała po zimie.Można tu szukać przyczyny, jeżeli nie maja pasożytów i zachowane są wszystkie elementy higieny.Proponuję jak najszybciej zmienić karmę.
Można zainteresować ślimaka, podając marchewkę.Jeżeli reproduktory będą ją chętnie jadły to znaczy, że są głodne, al ewidentnie wina złej karmy.
A może ktoś z blogowiczów spotkał się z takim problemem to proszę, podzielcie się swoimi wiadomościami i pomóżcie koledze.

2 komentarze:

  1. Gdzieś czytałem że ślimak obgryzając muszle tym sposobem właśnie ją sobie kształtuje, ile w tym prawdy nie wiem...
    Dodałbym więcej kredy pastewnej do paszy i po jakimś czasie powinno się to unormować

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękujemy za podsunięcie rozwiązania.
    Ślimak jadalny hodowlany ma już ukształtowaną muszlę jako osobnik dorosły, więc nie może to być prawdą, a małe osobniki podgryzając się robią sobie tym krzywdę.Muszla jest miękka i łatwo ją uszkodzić bezpowrotnie co odbije się potem na jakości ślimaka do skupu.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń